Pilotný kurz

Dve percentá z dane na Pravda.sk

(9.11.2014)

Pred nedávnom sa nám podarilo dobojovať naše dvojročné snaženie do úspešného konca. Peťo V., Maťo F., ja (Maroš) a Ondro K. sme spravili pilotky na presnosti pristátia. Na poslednom klube sme symbolicky oslávili naše zbrusu nové piloťáky.

Pre tých ktorý to majú ešte iba pred sebov prinášam zopár postrehov z pilotných skúšok, pre lepšiu predstavu o tom čo všetko treba vedieť na teoretickú skúšku. Momentálne sa robí preskúšanie písomnou aj ústnou formou, pričom každý účastník skúšky obdrží zhruba 3-4 otázky z každej oblasti ktoré musí písomne vypracovať a neskôr aj ústne obhájiť. Možno v budúcnosti bude vypracovaný systém otázok na princípe testov (A-B-C podobne ako v autoškole), ale momentálne to tak nefunguje.

Tu sú hlavne okruhy otázok na ktoré sa treba pripraviť. Technika, čiže popis základných častí závesného klzáku a zdravoveda sa dajú zvládnuť pomerne rýchlo. Najviac asi každému zaberie aerodynamika, mechanika letu, metereológia a predpisy LZ-1.

 

Aerodynamika a mechanika letu
 
- geometrické charakteristiky profilu, autostabilný profil
- geometrické charakteristiky krídla
- názvy základných pohybov klzáku, základných uhlov
- rozklad výslednej aerodyn. sily, definícia vztlaku, odporu (rovnica)
- silová rovnováha klzáku pri priamočiarom lete a v zákrute
- vztlaková čiara, aerodynamická polára, pádová rýchlosť, kĺzavosť
- rýchlostná (letová) polára a jej využitie pri lietaní
- čo je to pozdĺžna stabilita, prvky zabezpečujúce pozdĺžnu stabilitu
 
Technika
 
- základné časti ZK
- druh zaťaženia základných častí
 
Letové predpisy (LZ-1)
 
- stručné rozdelenie vzdušného priestoru (ICAO mapa, TMA, CTR, identifikačné pásmo)
- charakteristika triedy G vzdušného priestoru, kde všade je použitá na Slovensku
- podmienky letu VFR a povinnosti pilota ZK
- pravidlá lietania na svahu
- pravidlá o vyhýbaní sa
- pravidlá o lietaní v termike a kŕdľoch (smer krúženia)
 
Meteorológia
 
- rozdelenie atmosféry, charakteristika troposféry
- medzinárodná štandardná atmosféra (určovanie výšky, tlak QNH)
- druhy oblakov
- meteorologické útvary (fronty, tlakové výše a níže) – vedieť popísať
- geostrofický vietor, stáčanie s výškou, gradient vetra
- denný cyklus údolného prúdenia (anabatické, katabatické)
- prúdenie okolo prekážok (svahové prúdenie, závetrie, turbulencia)
- predpoklady pre vznik mechanickej turbulencie
 
Zdravoveda
 
- zásady pri poskytovaní prvej pomoci
- zastavenie krvácania
- obnovenie základných telesných funkcií (dýchanie, srdečný rytmus)
- pomoc pri šoku, stabilizovaná poloha pri bezvedomí
- ošetrenie zlomenín, opatrenia pri podozrení na úraz chrbtice
- ošetrenie omrzlín
- pomoc pri uštipnutí jedovatým hadom
 
 

Pilotný kurz u Dušana Kalinku (3.5.2014)

Nakopíroval som sem z fóra všetky podstatné informácie ohľadom pilotného kurzu u Kalinku.

Ahojte,                                                                                                                                (od Martina_I)

prave som volal s Dusanom Kalinkom a tu prinasam info:

V prvom rade TERMIN: 5-6.4.2014 ak bude pocasie rata s nami na kopec. V Ziline. Vo stvrtok potvrdi termin a v piatok upresni lokalitu ze kde by sme sa stretli.
CENA: za cely kurz berie 400E. Je vsak ochotny to i rozdelit na dni. Samozrejme ze treba ratat s tym, ze nie kazdy robi rovnake pokroky a nie vzdy mozu ist vsetci. Spominal nieco o 20E/den pri piatich ludoch
Pocet ludi ma lumitovany. Nas by bral ako skupinu + jeho ziaci ale ma zabezpeceny dalsi dozor, kedze predpisy hovoria o 5 ziakoch na instruktora.
TERENY: Stranik, Cicmany,... a okolie. Zalezi od smeru vetra.
UBYTOVANIE: Spominal kemp vo Varine alebo nejaka ubytovna turistcka v Teplicke. Je to vsetko take natural, tak tieto veci by sme si asi dohodli medzi sebou.
DONIEST: clenske LAA, Lekarsku spravu,

Prve stretnutie bude prebiehat asi takto: Prideme na maly kopec a spustime sa na vranach aby videl ze ake robime chyby a ak tam nejake su, tak sa odstranili. Pripadne vylepsili techniku. predpokladam ze i lezacka bude na plane. Ak sa k nam bude chciet pripojit i Ondro s Marosom, tak i oni pojdu najskor z maleho kopca aby videl ich techniku a potom az by dal vyssi kopec.
No ked tieto predvadzacie lety by sa spravili tak zrejme dalsi den alebo dalsi vikend sa slo na Stranik alebo iny vysoky kopec.Po par vyskovych letoch na vrane sa presedla na atlasy/polarisy.
Tu je to co spominal i Lukas, ze tuto cast by chcel robit uz na tych kridlach, na ktorych realne budeme lietat. Aby sme sa nenaucili na Altasa a potom si kupime polaris, alebo podobne scenare. Kedze na kazdom kridle je to chovanie rozdielne.
Po par letovych dnoch dostaneme taky priebezny test z teorie.

Vie sa utrhnut z prace a ist lietat i na cely tyzden v kuse. Aby ten kurz netrval rok.

Ak potrebujete viac info, dajte to sem, mozem mu zavolat, je pristupny, ochotny. Pripadne ze mam dat jeho cislo vam a kazdy mu moze extra zavolat a on mu odpovie na otazky.

...mno, na par otazok mam odpoved este co si pamatam z minula :)                                        (od Martina_II)                

3: tu spominal hlavne Stranik a prilahly kopec, Cicmany. vsetko zalezi od smeru vetra. Zajtra este popytam, ze ako by to videl na tento vikend
4. hovoril o vyucbe teorie vecer po lietani, cize mi to vyslo ze ked by sme boli v tom kempe alebo kde, tak vecer pri pive. Preto mozno bude lepsie byt uvytovany niekde v jeho blizkosti
6. zajtra doobeda mu volam, aby potrvdil, ze mame vhodne pocasie na skolenie. Videl to na cely vikend. Samozrejme spominal i moznost prist na cely tyzden. On si ten cas vie spravit. Ale musi byt zaujem. Minimalny pocet neupresnil.
7. idealny stav, je mat v kurze rovnako pokrocilych ziakov, aby s nimi mohol byt spolu na jednom kopci. Vie si vsak zabezpecit asistenta, takze prepokladam, ze vie i rozdelit skupinu podla znalosti.

                                                                                                                                         (od Martina_III)

Kalinka vie spravit technicke kontroly na nase rogala. Cenovo spominal, ze je to par drobnych, vysledna suma vsak zalezi od toho, ci je to nejake zname kridlo, alebo nieco co u nas este nelietalo, a vtedy potrebuje technicku dokumentaciu, premerat to,... a vtedy je cena vyssia.

Co sa tyka tohto vikendu, tak ten sa lietat BUDE v Ziline a okoli. Vecer mi este upresni miesto a cas. Podla toho sa poriesi i ubytovanie, ci v turistickej ubytovni alebo si najdeme nieco vlastne. To sa uz dohodneme sami.

Vyucbu robi po veceroch.

Pilotný kurz u Bibka  (12.3.2014)

Caute, akcia zet sa zacina rozbiehat. :) Vcera sme sa dohodli na prvych terminoch (niektore su uz obsadene). Tu su strucne informacie zo vcerajsieho telefonatu s Bibkom.

1. Prvy termin je dohodnuty na vikend 21.-23.
2. Z jeho strany je tu moznost predlzit si to na tri letove dni (piatok-nedela). Ak by ste mali zaujem dajte cim skor vediet, najlepsie dnes. Poprosim kazdeho o vyjadrenie ci ma, alebo nema o to zaujem. Podla toho sa rozhodneme ci ostaneme pri povodnom plane (2 dni na lietanie), alebo si to natiahneme (pia - so - ne).
3. Druhy termin je predbezne dohodnuty na vikend 11.-13.4.
4. Vikend 28.-30.3. ma rezervovany na vyskove lety na Straniku s inou partiou. Ak by sa niekomu zadarilo lepsie odlietat po prvom termine, ma moznost vyrazit dalsi vikend na Stranik a mozno zmaknut aj prakticke preskusanie na pilotak.
5. Na dalsie terminy si budeme mozno musiet pozicat kridla od Mira, ma tam totiz prihlasenych viac ludi a je mozne ze nebude dost rogal.
6. Pred zacatim kurzu musi mat kazdy zaplatene clenske v LAA.
7. Pred zacatim kurzu si musi kazdy vybavit zdravotnu prehliadku s potvrdenim na osobny formular LAA (OSOBNÝ LIST ODBORNÉHO LETECKÉHO PERSONÁLU LAA SR), cast E. Link: http://www.laa.sk/administrativa/formulare-na-stiahnutie/
8. Cena za letovy den je 26 Eur. Pricom bude zalezat od sikovnosti kazdeho, kedy sa prepracuje k pilotaku. To znamena ze sa moze stat ze to bude viac ako 10 dni. Aj ked vatsina to zmakne asi za kratsi cas, ale je treba pocitat aj s prvou alternativou.
9. Teoriu musime zaplatit zvlast 2 X 20 Eur (20 Eur na den). Vraj to uz nechce robit cez Skype, lebo to po veceroch uz nezvlada a tak sa to bude prelinat pravdepodobne s lietanim. Pol dna teoria, pol dna lietanie. Pripadne ak by bolo zle pocasie vyuzije sa to na teoriu. Asi by bolo dobre keby ste sa do toho pozreli uz teraz, aby sme to zmakli co najrychlejsie a na mieste ladili iba nejasnosti.
10. S ubytovanim nam helfne Bibko s tym, ze cena na noc bude podla hotela. Cena by mala byt od 5 do 10 Eur na noc.
11. Rogala si vlacime sami. To len na margo otazok z vasich mailov. ;)
12. Preskusanie na pilotak by malo byt pocas posledneho dna (vyskove lety), pravdepodobne na Straniku.Poplatky sa platia iba LAA za vydanie pilotneho preukazu.
13. Akcia by sa mala uskutocnit v Broumove (okres Náchod, kraj Královéhradecký) a jeho okoli.
14. Cestu si riesime sami, najlepsie dvomi autami s tym ze sa podelime o benzin.
15. Zalohu vopred platit nemusime.
16. Za kurz mozeme platit v eurach.

Základné informácie ohladom kurzu u Bibka Bibka (11.3.2014)

- Je jeden zo 4. inšpektorov slovenskej LAA a asi jediný z nich ktorý robí aktívne kurzy. To bol dôvod prečo sme sa rozhodli preňho.

- Uprednostňuje terény ktoré už má odskúšané a kde je veľká pravdepodobnosť že sa tam bude dať lietať pri rôznych smeroch vetra. To bol zase dôvod prečo sa mu nechcelo prísť pozrieť na Sološku.

- Je preňho dôležité aby sa mu každý záujemca zaregistroval na jeho stránke speedbar.cz a vyplnil tam po potvrdení registrácie online pilotný deník. Nakoľko má každý z nás  rozne skúsenosti, potrebuje si urobiť hrubú predstavu o našich pilotných zručnostiach.

- Štandartne trvá kurz 10 dní (pre začiatočníkov) pričom je rozdelený na viac víkendov a stojí 7000 Čk. V našom prípade nám ponúkol že by sa dala cena rozrátať na letové dni. Na presnej sume sme sa ešte nedohodli, ale predpokladám že by to malo byť okolo 700 Čk na deň (~26 Eur/deň).

- Teóriu prednáša najprv cez Skype, potom by malo nasledovať samoštúdium a nejasnosti by sa mali doladiť počas kurzu. Cena je štandartne zahrnutá v cene kurzu. Uvidíme či by to bolo aj v našom prípade ak by niekomu stačilo napr. 5 letových dní.

- Komunikáciu by chcel riešiť najradšej cez jeho stránku. Po registrácii na jeho webe by ste tam mali mať možnosť pripojiť sa na nejaké fórum. Možno si bude potrebné založiť novú tému (Delta Club BA a pod.).

- Termímy ktoré má uvedené na stránke by mali byť podľa jeho slov iba orientačné. Bude sa to meniť podľa počasia, našich a aj jeho možností.

- Ubytovanie a stravu si musíme poriešiť na vlastné náklady.

- Bude tiež potrebné, aby ste si zaplatili členske do LAA (kto ešte nemá).

- Ak by vás ešte niečo napadlo čo by ste chceli vedieť tak to napíšte do fóra.

 

TOPlist