Krídla na ktorých lietame

Dve percentá z dane na Pravda.sk

Závesný klzák

Závesný klzák (hovorovo rogalo, často iba krídlo, kedysi deltaplán) je jednoduchá konštrukcia zložená najčastejšie z kovovej kostry (duralové rúrky), spojenej kovaniami a oceľovými lankami, na ktorú je navlečený poťah (plachta) z pevnej syntetickej tkaniny (Mylar, Dacron) alebo igelitu. Pilot je zavesený na túto konštrukciu prostredníctvom postroja, v ktorom sedí alebo leží. Závesný klzák sa ovláda len zmenou ťažiska, čo je vyvolané pohybmi tela pilota. Aby mohol ovládať smer pohybu klzáka, zmenu ťažiska vyvoláva rukami – odtláčaním sa od riadiacej hrazdy, ktorá je pevne spojená s konštrukciou.

Základné rozdelenie závesných klzákov (rogál)
začiatočnícke (ZK-1) ): kĺzavosť 1:5, opadanie 1,5-2,0 m/s, rýchlosti 18-30 km/h, odpúšťajúce
začiatočnícke (UNO, Atlas, Mars): kĺzavosť 1:7, opadanie 1,5 m/s, rýchlosti 25-45 km/h, poslušné
• pokročilé (Magic, Glidezilla): kĺzavosť 1:8-9, opadanie 1,2 m/s, rýchlosti 25-55 km/h, poslušné ale ťažšie pristávateľné
• výkonné (Moyes XS, Xtralite, Flavio): kĺzavosť 1:11, opadanie 1,1 m/s, rýchlosti 30-100 km/h, náročné
• veľmi výkonné (Litespeed, Combat, Laminar, Relief): kĺzavosť 1:15, opadanie 1,0 m/s, rýchlosti 35-100 km/h, náročné